Může LinkedIn nahradit agenturu?

„Vynechte personálku. Na tom Linkedinu najdete spoustu kandidátů,“ tvrdí někteří generální ředitelé svým HR manažerům. Je LinkedIn levnou nebo dokonce bezplatnou alternativou ke službám recruitingových či headhunterských agentur? Nebo je to jen jejich zbožné přání a tento přístup může naopak pracnost a náklady na získání kvalitních zaměstnanců zvýšit?

Nabízí LinkedIn stejné služby jako agentura?

Odpověď je ne. Dobrá personální agentura využívá LinkedIn jako jeden z vícera kanálů, ale nespoléhá se na něj. Krom toho na sebe bere zodpovědnost s prvotním výběrem kandidátů, aby zbytečně nezatěžovala HR oddělení a management zaměstnavatelů. LinkedIn se s kandidátem nesejde, neověří pravdivost údajů v životopisu ani jeho chování a styl komunikace. To vše zbyde na HR oddělení firem, které jsou už teď značně přetížená.

Jsou všichni na LinkedInu?

Sociální sítě jsou skvělým způsobem, jak navazovat a udržovat kontakty. Nevýhodou je časová náročnost, obava o ztrátu soukromí a obecná nechuť vůči tomuto způsobu komunikace u některých osob. Velké množství kandidátů na LinkedInu je, ale jejich profily jsou často neaktuální. Pokud hledáte mladé ambiciózní absolventy, je to vhodný způsob. Řada pracovníků s dlouholetými zkušenostmi a zejména těch mimo prodej a marketing se mu ale stále vyhýbají. O ty nejlepší profesionály se firmy perou a oni nemusí trávit dlouhé hodiny komunikací na sociálních sítích a vylepšováním svého profilu.

Je LinkedIn levný?

LinkedIn je komerční firma a měla by svým akcionářům generovat zisk. V prvním čtvrtletí roku 2015 vykázal LinkedIn čistou ztrátu (Net Loss) 43 mil. USD. Pro srovnání ztráta ve stejném období roku 2014 činila 13 mil. USD. Pro letošek slibuje firma akcionářům růst obratu o 31 %. Už nyní mohou HR profesionálové sledovat omezování bezplatných služeb a růst nákladů s jeho aktivním používáním. Agentuře platíte jen tehdy, pokud jejího kandidáta akceptujete. Náklady na LinkedIn nejsou s úspěšným nalezením kvalitního zaměstnance nijak spojené a navíc dlouhodobě rostou.

 

LinkedIn je jeden z mnoha nástrojů používaných v personalistice. Nenabízí stejné služby jako HR agentura, jeho využívání je spojeno s rostoucími náklady a nijak nezaručuje získání vhodného zaměstnance. Pokud v extrémním případě nahradí agenturu, přenese se drtivá většina prací spojených s hledáním a výběrem kandidátů na pracovníky personálních oddělení firem. Tím se celý proces prodlužuje, zaměstnavateli stoupají náklady a klesá pravděpodobnost nalezení toho nejlepšího pracovníka na trhu.