Hledáme mzdovou účetní s komunikativní angličtinou a znalostí SAP. Nástup možný ihned.

Připravte se na Assessment Centrum

Pokud se ucházíte o obchodní nebo marketingovou pozici, je velmi často součástí výběrového řízení Assessment centrum (AC). Pro mnoho kandidátů je první setkání s touto metodou stresující, protože se velmi liší od klasických pohovorů. Co se při něm hodnotí a dá se vůbec na Assessment centrum připravit?

Co je to Assessment centrum?

Jde o skupinovou metodu výběru umožňující poznat kandidáta více do hloubky v situaci blížící se co nejvíce reálnému pracovnímu prostředí. Hlavními rozdíly mezi Assessment centrem a běžným pohovorem jsou přítomnost dalších kandidátů a také jeho délka dosahující až jednoho dne. Součástí AC může být i psychologické testování nebo interview.

Jak funguje?

Skupina 5–10 kandidátů řeší společně i samostatně úkoly vycházející z firemní praxe. Sledují je hodnotitelé z řad HR pracovníků zaměstnavatele a případně i externích specialistů. Jde o to poznat, jak kandidáti komunikují, řeší nepříjemné nebo stresující situace a jakým způsobem spolupracují v rámci skupiny. Assessment centrum není jen efektivní metodou pro zaměstnavatele, ale dokáže dát objektivní zpětnou vazbu i kandidátům. Byly vám zadané úkoly nepříjemné a měli jste problémy s jejich plněním? Pak by vám nejspíš nevyhovovala ani pozice, o kterou se ucházíte.

Na co se zaměřit?

Každá pozice vyžaduje trochu jiného kandidáta, proto neberte Assessment centrum jako univerzální hodnocení své osoby. Někdy je třeba být hodně průrazný, jindy je naopak kladen důraz na spolupráci. Tato pravidla ale platí obecně:

  • Buďte sami sebou a nepřetvařujte se.
  • Nesnažte se svá řešení prosadit ve skupině za každou cenu.
  • Úkolům se věnujte aktivně, ale zůstaňte klidní a komunikativní.
  • Nenechte si vnutit řešení, se kterými nesouhlasíte.
  • Zaměřte se na pozitivní stránku věci.
  • Nejde o soutěž v rychlosti.
  • I v AC je důležité zjistit si dopředu co nejvíce informací o pozici a firmě.

Pro Assessment centrum platí podobná pravidla jako pro jiné formy výběrového řízení. Mějte na paměti zmíněné rady a zvýšíte svoje šance v něm uspět. A pokud si firma vybere jiného kandidáta, nezoufejte. Neznamená to, že je obecně lepší než vy. Nejspíš se jen více hodil na danou pozici.